Opening door de voorzitter van de VVH
Stilstaan bij overleden bewoners en voorstellen nieuwe bewoners
Ingekomen stukken/mededelingen (alleen bewonerslijst tot nu toe)
Notulen van de vergadering van 29 oktober 2021
Lopende zaken (Bijlage)
Benoeming kascommissie
Contributie 2022 (Bijlage)
Verslag kascommissie (Bijlage)
Rondvraag
Sluiting
Na de vergadering nodigt het bestuur allen uit voor een hapje en een drankje.
Notulen van de algemene leden vergadering (ALV) van de huurdersvereniging “Middelhout” op vrijdag 17 juni 2022
Voordat de voorzitter de vergadering opent krijgt de heer Frits Roemers (directeur van de School voor Praktijkonderwijs) het woord. Hij vertelde vol passie en trots over de school die op de mooiste plek van Haarlem staat en voor een groot deel een monument is. Discipline staat op zijn school op de eerste plaats en bij problemen met de leerlingen kan er altijd direct contact met hem opgenomen worden.
De voorzitter opent de vergadering.
De voorzitter verzoekt de aanwezigen te gaan staan en een stilte in acht te nemen om de overledenen, mevrouw Lulofs – du Mosch en de heer du Pon, te gedenken.
- Bericht van verhindering van de heer Gabe Hoekema;
- Bericht van verhindering van de heer Lulofs;
- Bericht van verhindering van de de heer en mevrouw Goosen;
- Bericht van verhindering van de heer en mevrouw Boeser;
- Bericht van verhindering van de heer en mevrouw Lamers;
- Bericht van verhindering van de heer en mevrouw Hoekema;
Verslag kascommissie (wordt behandeld bij punt 6)
De heer van Beek meldde dat hij voor gebouw B een whatsapp groep heeft opgericht.
De voorzitter memoreert nog even dat de eigenaar van Middelhout ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan van Middelhout twee prachtige foto’s van de Haarlemmerhout aan ons heeft geschonken naast een lunch in de doopsgezinde kerk, verzorgd door Jansje.
De volgende nieuwe bewoners hebben zich voorgesteld:
De heer de Vries gebouw A;
Mevrouw Vaessen gebouw B;
De heer en mevrouw van Beek gebouw B;
Zonder aanmerkingen goedgekeurd
1. Gescheiden afval
Het eerste voorstel van Boonstra-Heijmeijer (B-H) om een trapje bij de container te plaatsen is in de vorige ALV door de vergadering afgekeurd. Het argument dat er bij ondergrondse containers parkeerplaatsen verloren zouden gaan, heeft het bestuur kunnen ontkrachten door de plek voor gebouw A, waar fietsenrekken staan, onder de aandacht van B-H te brengen (deze fietsenrekken zouden dan eventueel op de plek van de oude grijze container geplaatst kunnen worden).
Er is inmiddels een bodemonderzoek door Spaarnelanden uitgevoerd waaruit bleek dat er geen belemmeringen zijn om hier de ondergrondse containers te plaatsen. Het gaat in principe om drie containers (papier, glas en restafval), mits er voldoende ruimte is. Hopelijk zal dit jaar nog een en ander gerealiseerd worden.
2. Oplaad palen ten behoeve van elektrische auto’s
B-H heeft het onderwerp naar volgend jaar verschoven, de VVH houdt de vinger aan de pols.
3. Energie
Er staat een vraag uit bij B-H om te kijken of er met minder lampen in de hallen, bij de liften, nog voldoende licht aanwezig is. Ook is er gevraagd of er bewegingssensoren in/bij de lampen geplaatst kunnen worden.
In het verleden is er een onderzoek gedaan naar zonnepanelen op de daken waaruit bleek dat er aanzienlijk bespaard kan worden op onze elektriciteitsrekening van de algemene ruimtes en garage. Het aanbrengen van de panelen moet echter wachten totdat het dak toe is aan vernieuwing, hiervoor staat in de regel 25-35 jaar.
Tijdens de behandeling van dit punt kwam er een opmerking over de ouderdom van de CV ketels. Alle Ketels zijn omstreeks 2010 vervangen en omdat de levensduur tussen de 15 en 20 jaar ligt zal de vervanging nog enige tijd op zich moeten laten wachten.
Mevrouw van der Weerd stelde de vraag of er een duurzaamheidscommissie opgericht kan worden. Elke vergadering van het VVH bestuur met B-H staat dit echter al op de agenda en wordt er gewezen op nieuwe technieken voor wat betreft energiebesparing. Het bestuur zal de tips van mevrouw van der Weerd aan B-H overbrengen.
4. Wit schilderen “biggenruggen”
De “biggenruggen” aan de linkerkant van de ingang zouden wij graag wit geschilderd zien omdat er regelmatig hier overheen in het gras wordt geparkeerd. B-H heeft hier geen goedkeuring van de eigenaar van Middelhout voor gekregen, zij vinden het niet passen bij het geheel.
Er volgt een discussie over het parkeren op ons terrein. Het voorstel van het VVH bestuur om geplastificeerde kaartjes te maken met daarop “op bezoek bij nr…..”, die dan achter het raam van de bezoekende auto geplaatst kan worden en in de bewoners lijst het kenteken van de auto van de bewoners op te nemen, werd enthousiast ontvangen.
5. Brandbeveiliging
De brandweer is de afgelopen weken bij een aantal appartementen langs geweest om te controleren of zij voldoen aan de eisen die zij stellen voor een veilige woonomgeving.
De appartementen bleken aan de eisen te voldoen, wel hadden zij nog enkele tips hoe te reageren bij brand:
1. Ga bij brand niet het balkon op, maar naar de hal (brandweer komt moeilijk met de auto achter de gebouwen bij de balkons). De hal is de veiligste plek!
2. Gebruik niet de brandblusser, deze is bestemd voor de brandweer.
3. Reinig minimaal elke week het stoffilter van de wasdroger (liefst na elke droogbeurt).
4. Rol haspels/stofzuigersnoeren helemaal uit.
5. Haal, zodra een accu van fiets of scootmobiel helemaal opgeladen is, deze van het stopcontact.
Er werd opgemerkt dat de brandmelders spontaan van het plafond vallen, dit wordt onder de aandacht van B-H gebracht.
LET OP: Ga niet zonder sleutel vanuit de garage naar het trappenhuis, anders zit je opgesloten!
6. Afspraken sociale controle per etage
Er wordt aangedrongen om van buren op je etage die enigszins hulpbehoevend zijn telefoonnummers van familieleden te vragen, zodat zij bij problemen geïnformeerd kunnen worden.
7. Documenten “groene boekje” en “nuttig om te weten”
De huidige documenten zijn sterk veroudert, B-H is bezig met het aanpassen van deze documenten.
8. Belproblemen
Bij een aantal appartementen gaat heel zachtjes de bel als er bij een ander appartement van buiten aangebeld wordt. B-H heeft een afspraak lopen met de leverancier om te kijken of er een oplossing voor dit probleem is.
Uit de vergadering kwam naar voren dat dit mogelijk veroorzaakt wordt via de leidingen waarin de kabels lopen, dit zullen we doorgeven aan B-H.
9. Brandtrappen
De brandtrappen worden de komende maanden opgeknapt, inclusief de sloten.
10. Groen/Rood licht
Dit probleem is niet meer op te lossen door de leverancier/onderhoudsorganisatie, mogelijk door de ouderdom van de deur.
De kascommissie heeft zowel de kleine kas van onze penningmeester als het financiële jaarverslag van de servicekosten van B-H goedgekeurd, na enige toelichting van de kascommissie gaat de vergadering akkoord en verleend derhalve decharge voor het gevoerde financiële beleid.
Mevrouw Grothuis en de heer Laterveer hebben zich opnieuw beschikbaar gesteld voor de kascommissie.
De vergadering gaat akkoord met de hoogte (25 €) van de contributie.
Het bestuur vraagt toestemming om nieuwe bewoners te verwelkomen met een bosje bloemen. De vergadering gaat hiermee van harte akkoord.
Mevrouw de Vries brengt het dragen van een “niet reanimatie” ketting/armband onder de aandacht. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid dit altijd bij zich te hebben.
De heer van Beek vraagt of de sleutels van alle appartementen in het sleutelkastje op de begane grond hangen. Dit kastje is van zorgbalans en alleen de sleutels van bewoners die een zorgcontract met zorgbalans hebben zitten daarin. Mevrouw Oudshoorn Spaargaren heeft de code voor gebouw B en de heer van het Nederend voor gebouw A.
Mevrouw Heems wil graag dat de dode boom/takken bij haar appartement verwijderd worden. De opdrachtgever van de tuinman schijnt de vestigingsmanager van Spaar en Hout te zijn. Onze gastheer van vanmiddag, de heer van Opzeeland, stelt voor dat hij met een paar leerlingen van zijn school een en ander opknapt. Het bestuur zal dit opnemen met B-H.
Mevrouw Grothuis wacht al heel lang op antwoord van B-H over een nieuw zonnescherm. Zij vraagt of het bestuur hier iets aan kan doen, dit is een echter geen algemeen probleem en dient derhalve door de bewoner zelf opgelost te worden. Het VVH bestuur zal wel B-H vragen hier actie op te ondernemen.
De heer Hell vraagt via de secretaris of er belangstelling is voor Jou de Boules, dit blijkt zo te zijn. Hij zal contact opnemen met de vestigingsmanager van Spaar en Hout om een en ander op te starten.
Na een dankwoord van de heer Punt aan het bestuur, sluit de voorzitter de vergadering en dankt de aanwezigen voor hun constructieve inbreng en nodigt allen uit voor een drankje en hapje.
Nico van het Nederend,
Secretaris VVH Middelhout
De kascommissie heeft de financiële stukken over 2021 van de penningmeester gecontroleerd en akkoord bevonden. Zij stelt de algemene ledenvergadering voor de penningmeester hiervoor decharge te verlenen.
De kascommissie heeft tevens de afrekening servicekosten gecontroleerd. Hiertoe zijn alle nota’s opgevraagd bij makelaar Heijmeier.
In het bijzonder is gecontroleerd of de berekende administratiekosten in rekening gebracht zijn binnen het maximaal toegelaten percentage van 5% (normering Huurcommissie). Dit blijkt juist te zijn. Verder is onderzocht of de servicekosten over de tijd dat een woning leeg staat voor rekening zijn gebracht van de verhuurder. Ook dit is correct gedaan.
Een opmerkelijk verschil tussen de rekeningen en het bedrag dat bij de huurders in rekening wordt gebracht betreft de schoonmaakkosten. Enige duizenden euro’s die zijn besteed aan extra schoonmaakwerkzaamheden in verband met corona heeft de verhuurder voor eigen rekening genomen. Deze zijn dus niet opgenomen in het bedrag dat de huurders moeten betalen. Een aardig gebaar.
Na een toelichting van de makelaar verklaart de kascommissie dat de servicekosten op een juiste manier in rekening zijn gebracht.
Haarlem,14 juni ,2022
Rita Grothuis
Albert Laterveer
Bewoners zijn automatisch lid van de VVH Middelhout. Het lidmaatschap kost € 25,00 per appartement per jaar; dit wordt uit de maandelijkse servicekosten betaald. Uit deze “kleine kas” worden de kosten van o.a. ALV, plantenbakken, kleine kantoorkosten bestuur, geschenken, enz. betaald.
Het bestuur stelt voor om de jaarcontributie van € 25,00 ongewijzigd te laten.